اخبار

حضور معاونت اجتماعی وزیر جناب دکتر ایازی در کرمانشاه

حضور معاونت اجتماعی وزیر جناب دکتر ایازی در کرمانشاه

معاون اجتماعی وزارت بهداشت گفت: مردم سال گذشته هزار میلیارد تومان به صورت نقدی و غیرنقدی به بهداشت و درمان کشور کمک کردند.

 سید محمد هادی ایازی در نشست با سمن‌های حوزه بهداشت و سلامت استان کرمانشاه که امروز(19 آبان) برگزار شد، با تاکید بر لزوم نگاه جامعه محور به مقوله سلامت و بهداشت، گفت: باید زمینه مشارکت مردم در این بخش فراهم شود.

وی اولین مسئله در زمینه مشارکت مردم را توجه آنها به سلامت خودشان دانست و ادامه داد: مردم ابتدا باید یاد بگیرند کیفیت زندگی خود و خانواده‌هایشان را بالا ببرند و در این زمینه برای بقیه افراد جامعه نیز فرهنگ‌سازی کنند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئله مهم دیگر در زمینه مشارکت مردم را مشارکت در قالب سازمان‌های مردم نهاد عنوان کرد و افزود: این سازمان‌ها باید حول محورهایی که بیشترین مشکل را در کشور داریم، گرد هم بیایند.

ایازی از وجود پنج میلیون بیمار دیابتی و 5.5 میلیون فرد در آستانه ابتلا به دیابت در کشور یاد کرد و گفت: این زمینه از مهمترین بخش‌هایی است که سمن‌ها می‌توانند به آن ورود کنند.

به گفته این مسئول، حوزه دیگری که سمن‌ها می‌توانند به آن وارد شوند سرطان است که در کشور 350 هزار بیمار سرطانی داریم و هرسال 90 هزار نفر به این تعداد اضافه می‌شود.

وی اظهار کرد: در حوزه سوختگی هم جای کار برای سمن‌ها وجود دارد، زیرا سالانه سه هزار نفر در کشور می‌سوزند و می‌میرند و 120 تا 150 هزار نفر نیز درگیر درجات مختلف سوختگی می‌شوند که این بخش هر ساله 15 هزار میلیارد تومان برای دولت بار مالی دارد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت معتقد است، سمن‌ها می‌توانند نقش بسزایی در پیشگیری از بروز این مشکلات و بیماری‌ها داشته باشند و به آموزش و توانمندسازی مردم کمک کنند که این کار در تمام کشورهای دنیا هم انجام می‌شود.

مشارکت هزار میلیارد تومانی مردم در سال گذشته

ایازی با بیان اینکه بخش دیگر مشارکت مردم در حوزه سلامت مربوط به زیرساخت‌های نظام سلام است، گفت: دولت اگرچه برای تامین بودجه و امکانات با همکاری مجلس بسیار تلاش کرده، اما جوابگوی همه نیاز بخش بهداشت و درمان نیست.

وی ادامه داد: البته با وجود آنکه هنوز فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی خیلی زیادی در این بخش صورت نگرفته، سال گذشته هزار میلیارد تومان و در شش ماهه امسال 780 میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی مردم را دریافت کردیم.

به گفته این مسئول، بسیاری از زمین‌های مراکز درمانی کشور از موقوفات مردم است و مردم در خرید تجهیزات درمانی نیز بسیار کمک کردند.

در واردات 750 هزار تنی پالم و کشته شدن 16 هزار نفر در جاده‌ها نقش نداریم

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشارکت بین بخشی را نیز از دیگر مباحث مهم حوزه مشارکت بهداشت و درمان دانست و خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از مسائلی که پیامد آن به بهداشت و درمان کشور باز می‌گردد، نظیر  فوت سالانه 16 هزار و 500 نفر در تصادفات که در گذشته رقم آن 25 هزار نفر بود، یا 200 تا 300 هزار نفر مجروح حوادث رانندگی و یا حضور 17 هزار نفر در مراکز درمانی اهواز فقط در یک روز و آن هم به دلیل گرد و غبار نقشی نداریم.

ایازی یادآوری کرد: ما در محصولات تراریخته، استفاده از سموم و بذرها، واردت 750 هزار تن روغن پالم به کشور و استفاده از آن در تولید لبنیات و ... نیز هیچ نقشی نداریم، اما پیامدهای آن به ما باز می‌گردد و برای حل این مشکل نیازمند همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها داریم.

وی گفت: اگر مشارکت دستگاه‌های دیگر وجود نداشته باشد، تمام پول مملکت را هم صرف درمان مردم کنیم، باز کم خواهیم آورد.

وی افزود: البته اقدامات خوبی تا کنون انجام شده که از جمله آنها می‌توان به کاهش 350 هزار تنی واردات پالم و یا کمک به کاهش یازده هزار و 500 نفری کشته‌ها در تصادفات اشاره کرد که با همکاری سایر بخش‌ها بوده است.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اهمیت مسئولیت پذیری اجتماعی دستگاه‌های دیگر خصوصا بانک‌ها نیز یاد کرد و ادامه داد: در یک مورد توانستیم با همکاری بانک‌ها 10 مرکز خونگیری با اعتبار 10 میلیارد تومان را در تهران اجرایی کنیم تا کمبود خون در این منطقه جبران شود.

با یک فیلم  آزمایش‌ ایدز را  40 درصد بیشتر کردیم

ایازی در ادامه به لزوم اصلاح رفتار مردم نیز تاکید کرد و افزود: نباید اینگونه باشد که مردم بیمار شوند و بعد به ما مراجعه کنند، بلکه باید ابتدا پیشگیری را سرلوحه کار داشته باشند.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش فرهنگ و هنر در فرهنگسازی بین مردم نیز تاکید کرد و افزود: برای نمونه با پخش سریال "پریا" توانستیم مراجعات مردم برای آزمایش ایدز را 40 درصد بیشتر کنیم و یا سه فیلم در حوزه اهدا عضو داریم که در جشنواره فیلم فجر اکران می‌شود.


به گفته این مسئول، اگرچه این ظرفیت در گذشته مغفول مانده بود، اما اکنون وزارت بهداشت تاکید جدی برای استفاده از آن را دارد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است، حتی خیرین هم می‌توانند به این حوزه وارد شوند، زیرا گاهی تولید یک فیلم خوب از ساخت چند درمانگاه اثرگذارتر است.

ایازی آخرین مولفه مهم که نیازمند مشارکت جدی مردم و سازمان‌های مردم نهاد است را آسیب‌های اجتماعی دانست و تاکید کرد: کرمانشاه در این بخش در معرض خطر است و در چند آسیب مهم رتبه اول تا پنجم کشور را دارد





۱۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۵:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید