اخبار

برگزاری جلسه ی هماهنگی برای راه اندازی کانون های سلامت محله و خانه ی مشارکت مردم در شهرستان های استان کرمانشاه

برگزاری جلسه ی هماهنگی برای راه اندازی کانون های سلامت محله و خانه ی مشارکت مردم در شهرستان های استان کرمانشاه
دکتر فیض اله منصوری : معاونت اجتماعی باید بتواند با تلاش در جهت تغییردر باور مدیران از یک سو و از سوی دیگر تغییر و ارتقای سطح سواد و فرهنگ سلامت آحاد جامعه ، تامین و حفظ سلامت را، به مثابه ی امری اجتماعی در آورد.

 

229-4

با توجه به اهمیت تسریع در روند تشکیل و راه اندازی کانون های سلامت محله و خانه های مشارکت مردم در سطح شهرستان های تابعه ی استان کرمانشاه ، مطابق با نظام نامه ی جامع سلامت استان،  جلسه ای از سوی دبیرخانه ی کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان، با دعوت از روسای مراکز بهداشت و کارشناسان مسئول آموزش بهداشت کلیه ی شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های تابعه ی استان، در روز سه شنبه 1397/06/13 در محل سالن اجتماعات معاونت اجتماعی دانشگاه برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی، پس ازخوش آمد گویی به حاضرین، با طرح این سئوال که امروزه " مسئولیت سلامت بر عهده ی چه کسی است ؟ " در مقام پاسخ گویی،  به سلسله تحولات صورت گرفته در نگرش ها و قوانین مرتبط در جامعه، طی 40 سال گذشته  پرداخت . وی با ذکر این نکته که در 38 سال گذشته  بر اساس نگرش حاکم " بهداشت برای همه و همه برای بهداشت " با تکیه بر 4 اصل ؛  عدالت اجتماعی، مشارکت مردمی، هماهنگی بین بخشی و استفاده از تکنولوژی مناسب، سعی شده تا سلامت جامعه تأمین گردد، گفت : " ولی آنچه که در عمل طی این سال ها واقع شده، این بوده که هرچند در زمینه هایی چون : تربیت نیروی انسانی، توسعه ی مراکز بهداشتی، درمانی، احداث بیمارستان ها و تهیه ی تجهیزات و داروها، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته، اما سیستم های بهداشتی ، درمانی در دو بستر یا محور اساسی ، یعنی؛ هماهنگی های بین بخشی و مشارکت های مردمی، دارای نقصان های اساسی بوده که نیازمند فعالیت های جدی و تأثیر گذار می باشد" .

به گفته ی دکتر فیض اله منصوری ، تأسیس معاونت های اجتماعی در ساختار اداری وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی کشور، بر اساس همین احساس نیاز بوده است : " به صورتی که این معاونت بتواند با تلاش در جهت تغییردر باور مدیران از یک سو و از سوی دیگر تغییر و ارتقای سطح سواد و فرهنگ سلامت آحاد جامعه ، تامین و حفظ سلامت را،  به مثابه ی امری اجتماعی، در آورده ، که درآن تک تک شهروندان و تمامی مدیران ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی خود را دارای مسئولیت و وظیفه بدانند".

به گفته ی دکتر منصوری بر اساس این نگرش، امروزه سلامت محصولی عمومی و برآمده از تلاشی همگانی تلقی می شود و علاوه بر وزارت بهداشت و ساختارهای وابسته به آن ، ادارات ، سازمان ها، دوایر و نهادهای مختلف دولتی و عرصه ی عمومی جامعه و تک تک شهروندان و اقشار جامعه ، در دستیابی و حفظ آن، دخیل می باشند.

معاون  اجتماعی دانشگاه سپس به شرح خلاصه ای از دو ساختار عمده ای که نقشی بسیار تأثیر گذار در امر اجتماعی کردن سلامت دارند ، یعنی؛ "  کانون های سلامت محلات "  و  " خانه های مشارکت مردم " ،  پرداخت و از سرپرستان شبکه های بهداشت و درمان سطح استان خواست تا با پی گیری و مساعدت هرچه بیشتر ، زمینه های تشکیل و راه اندازی هرچه سریع تر آن ها را فراهم آورند، تا از این طریق ،  مداخله ی شهروندان در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی های سلامت محور در سطح تمامی شهرستان ها ی استان فراهم گردد.

به گفته ی معاون اجتماعی دانشگاه ، " کانون های سلامت محلات "  و  " خانه های مشارکت مردم " ، به عنوان ابزار ها ومکانیزم هایی مؤثر و کارآمد در امر اجتماعی شدن سلامت و ایجاد روحیه ی مسئولیت پذیری و مطالبه گری مردم می توانند در تحقق اهداف نظام سلامت در استان ، نقش بسیار مهمی را ایفا نموده  و موجب  نقش آفرینی آحاد و اقشارگوناگون اجتماعی در افزایش سلامت فردی و اجتماعی و مقبولیت برنامه ها و پروژه های سلامت محور و نهادینه شدن آن ها در بطن جامعه شوند.

شایان ذکر است موضوعات معرفی نظام نامه ی جامع سلامت و تشریح ساختار، وظایف و اهداف و انتظارات موجود ازهریک از دو نهاد : " کانون های سلامت محلات "  و  " خانه های مشارکت مردم " ، مباحثی بودند که به ترتیب توسط آقایان : دکتر رامین رضایی ، مدیر مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت و دکتر حسین بیگلری، رئیس دبیرخانه ی کارگروه تخصصی ، مشورتی سلامت و امنیت غذایی استان به حضار ارایه گردید.

این جلسه با پاسخ گویی به سئوالات و ابهامات شرکت کنندگان توسط مدیران پیش گفته ، پایان پذیرفت .


229-2
229-3
 

 

۲۵ شهریور ۱۳۹۷ ۱۲:۵۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید