اخبار

برگزاری پنجمین نشست شورای پیام گزاران سلامت استان کرمانشاه

معاون امور اجتماعی دانشگاه : " سلامت و تلاش در تحقق آن، مسئولیتی همگانی است که تنها با همکاری و پذیرش همگانی و همکاری های بین بخشی ممکن می شود".

پنجمین جلسه ی شورای پیام گزاران سلامت استان کرمانشاه با دعوت دبیرخانه ی کارگروه تخصصی مشورتی سلامت و امنیت غذایی معاونت اجتماعی ، با هدف حمایت طلبی از دستگاه‌های اجرایی و کارگروه های تخصصی  شورای برنامه ریزی و توسعه استان، فرمانداری ها و اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت ، با حضور نمایندگان ادارات ، سازمان ها و نهادهای مرتبط ، صبح روز یکشنبه  1396/11/15  در محل سالن اجتماعات بوستان  دانشگاه علوم پزشکی تشکیل گردید . در ابتدای این جلسه ، معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی ، ضمن خوش آمد گویی به حضار، به تسلیت ایام فاطمیه و تبریک ایام دهه ی فجر پرداخت .

دکتر منصوری سپس در سخنان کوتاهی به لزوم توجه به اهمیت و نقش همکاری های بین بخشی در تأمین و ارتقای اهداف نظام سلامت در استان پرداخت و همدلی و همکاری هر چه مؤثر تر اعضای شورای پیام گزاران را ضامن موفقیت برنامه های اجرایی نظام سلامت دانست .

وی با اشاره به تعاریف قدیمی ارایه شده در خصوص مفهوم سلامت که عموما بر ابعاد جسمی و روحی و روانی انسان تکیه داشتند، بر تحول مفهومی این واژه و شمول امروزی معنای آن بر ابعاد معنوی در زندگی فردی و اجتماعی اشاره نمود .

او دستیابی به سلامت در معنی عام و وسیع آن را خارج از توانایی های مدیریتی و اجرایی  کشور ها و انواع نظام های سلامت ذکر کرده و حاصل جمع  تلاش آن ها را در این زمینه  در بهترین وضعیت ، حداکثر  دستیابی  به  25%  از اهداف ممکن در سلامت  دانست  و تحقق 75%  باقی مانده را ، متاثر از سایر عوامل چون:  عوامل ژنتیکی ، محیط طبیعی و اوضاع اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی ... حاکم  بر جامعه عنوان نمود .

معاون امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به مواد متعدد قانون اساسی و مفاد اسناد بالا دستی و فرامین و بیانات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) ، اضافه کرد : " سلامت و قوانین مرتبط با آن ، همواره جایگاه و منزلتی محوری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ، اسناد بالا دستی و بیانات مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) و  سیاست های ابلاغی معظم له داشته ،به طوری که دولت و تمامی دستگاه های اجرایی را مؤظف به بسیج  امکانات خود و تلاش در امر تأمین ، ارتقاء و توسعه ی آن کرده اند".

دکتر منصوری هم چنین بر اصل مشارکت مردمی در تمامی ابعاد و مراحل مختلف فرایند کلی دستیابی به اهداف نظام سلامت در جامعه، چون : برنامه ریزی ها، اجر اء و کاربرد  انواع فعالیت های مربوط سلامت تأکید  نمود و خود اتکایی و کنترل اجتماعی شهروندان در این زمینه را ، شرط لازم برای موفقیت اجرای برنامه ها و مداخلات مدیریتی دانست.

وی در پایان سخنان خود با یادآوری ضرورت جلب همکاری و مشارکت عمومی شهروندان در تحقق سلامت و ایجاد نشاط اجتماعی، با ذکر فراز هایی از سخنان ریاست محترم جمهوری و وزیر محترم بهداشت ، به اهمیت توجه به اهداف نظام توسعه پایدار در تصمیم گیری های مرتبط با نظام سلامت اشاره کرد و رسالت معاونت اجتماعی و ماموریت اصلی  کارکردی آن را ، دستیابی  و تأمین همکاری های بین بخشی تمامی دستگاه های اجرایی و اطلاع یابی آن ها از اقدامات یکدیگر ، با مشارکت آحاد جامعه عنوان نمود.

ایشان با  تشریح  شعار " همه برای سلامت و عدالت برای همه " ، سلامت و تلاش در تحقق آن را به مثابه ی مسئولیتی همگانی دانست که تحقق و ارتقای آن  محتاج همکاری و پذیرش همگانی است.

در ادامه ی جلسه مدیر اداره ی مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت معاونت اجتماعی دانشگاه با توضیح انواع عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت ، به تشریح نظام نامه ی مدیریت همه جانبه ی سلامت  و تدوین سند جامع سلامت استان پرداخت.

دکتر رامین رضایی با یادآوری این نکته که شورای پیام گزاران که متشکل از نمایندگان دستگاه ها ی اجرایی ، سازمان ها و نهادها و نماینده ی سازمان های مردم نهاد مرتبط با سلامت شهروندان است، به مثابه ی مشاوران آگاه و مروجین و رابطین سلامت دانشگاه در ادارات ، سازمان ها و نهادهای خود محسوب می شود ، گفت : " بدیهی است که هم اندیشی ، تعامل فکری مثبت و فعالانه و لحاظ گردیدن دیدگاه ها و  نکته نظرات کارشناسی آن ها، به ویژه در تشخیص و اعلام اولویت های سلامت در محدوده ی عملکردی شان ،  می تواند  موجب تعالی و غنای هرچه بیشتر تصمیمات و مداخلات سلامت محور در استان گردد.

در ادامه ی جلسه ، رئیس دبیرخانه ی تخصصی مشورتی سلامت و امنیت غذایی استان با معرفی ساختار ، به  توضیح وظایف شورای پیام گزاران سلامت پرداخت.

دکتر حسین بیگلری با تشریح نقش مشاوران عالی دستگاه های اجرایی در ارتقای همه جانبه ی سلامت  در سطح استان ، به بیان توضیحاتی در خصوص تفاهمات صورت پذیرفته سلامت محور دانشگاه با استانداری کرمانشاه و سازمان برنامه و بودجه پرداخت و از این دو تفاهم به عنوان گام هایی مؤثر در پیشبرد اهداف نظام سلامت در استان یاد کرد.

سخنران دیگر جلسه ، دکتر علی الماسی، مجری پروژه ی تدوین سند جامع سلامت استان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بود که به بیان روند پیشبرد پروژه ی تدوین سند جامع سلامت استان و ترسیم نیم رخ سلامت پرداخت. وی هم چنین به سئوالات و ابهامات شرکت کنندگان در این زمینه پاسخ گفت.

تقسیم شرکت کنندگان در قالب تیم های کارشناسی مشورتی و  اجرای کار گروهی در خصوص تکمیل پرسش نامه های تهیه شده از سوی کارشناسان پژوهش و توسعه SDH   معاونت اجتماعی، به منظور تعیین مشکلات  و  اولویت بندی موضوعات سلامت محور استان، از فعالیت های دیگر این نشست بود که پس از توضیح نحوه ی تکمیل آن ها توسط مدیر اداره ی مؤلفه های اجتماعی مؤثر بر سلامت معاونت اجتماعی صورت پذیرفت .

گفتنی است  این نشست با تقدیم تقدیر نامه به آن دسته از مشاوران عالی سلامت در ادارات ، سازمان ها و  دستگاه های اجرایی که بیشترین همکاری و مساعدت را در فعالیت های شورای پیام گزاران داشته اند ، پایان پذیرفت.
۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ۱۲:۳۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید