اخبار

ارتقاء مدارس مروج سلامت 5 ستاره کرمانشاه به 157 مدرسه

ارتقاء مدارس مروج سلامت 5 ستاره کرمانشاه به 157 مدرسه

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشتی 

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: مدرسه مروج سلامت (Health Promoting School=HPS) به منزله یک نظام برای ارتقای سلامت است که با مشارکت فعالانه اولیاء، مربیان و دانش‌آموزان و با رویکرد توانمند سازی دانش‌آموزان در زمینه مراقبت از خود، فرهنگ خود مراقبتی  و آموزش همسانان و همسالان،  منجر به افزایش ظرفیت‌ها و توانمندسازی مردم در مورد سالم زندگی کردن، سالم کارکردن و آموزش با کیفیت خواهد شد.

هدف از اجرای برنامه مدارس مروج سلامت، ترویج و استقرار مفاهیم ارتقای سلامت در بین دانش‌آموزان مدارس از طریق استقرار نظام مدارس مروج سلامت می باشد.

معاون بهداشتی افزود: این برنامه از سال تحصیلی 90-89 با 23 مدرسه آغاز گردید و در سال تحصیلی 98-97 به 599  مدرسه ارتقا یافته است که طبق فرآیند ارزیابی براساس عناوین زیر، امتیاز مدارس تعیین و اعطای نشان به آنها انجام می گیرد.

1.     برنامه جامع آموزش سلامت

2.     ارائه خدمات بالینی در مدرسه

3.     سلامت محیط در مدرسه

4.     بهبود تغذیه در مدرسه

5.     تحرک فیزیکی و فعالیت بدنی در مدرسه

6.     ارتقای سلامت کارکنان مدرسه

7.     خدمات سلامت روان و مشاوره ای در مدرسه 

8.     مشارکت والدین وجامعه در برنامه های سلامت در مدرسه و شبکه داوطلبان سلامت دانش آموزان

 دکتر شکیبا اضافه کرد: براساس نتایج حاصله از ممیزی های انجام شده، مدارسی که موفق به کسب نشان 5 ستاره شدند 157 مدرسه می باشد (26.2% )، 396 مدرسه نیز موفق به کسب نشان از  1 تا 4 ستاره شدند ( 66.1% ). همچنین مدارسی که موفق به کسب نشان نشده اند و نیاز به بررسی و مداخلات بیشتر دارند نیز 46 مدرسه می باشد که 7.7% مدارس مجری را تشکیل می دهند.

 دکتر شکیبا گفت : مدارس مروج سلامت گامی در جهت ارتقا سلامت دانش اموزان می باشد که امید است با ارتقا کمی و کیفی این مدارس بتوان دانش آموزانی سالم و در نهایت جامعه ای سالم داشته باشیم. 

 

۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید