اخبار

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه کرمانشاه: مضرات استفاده از مواد نیروزا و مکمل های ورزشی در کمین ورزشکاران است

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه کرمانشاه: مضرات استفاده از مواد نیروزا و مکمل های ورزشی در کمین ورزشکاران است

 

  دکتر حسین بیگلری رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه راه تندرستی صدا و سیما در خصوص مضرات استفاده از داروهای نیروزا گفت دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دیده بان سلامت وظیفه حفاظت و صیانت از سلامت جامعه را بر عهده دارد و با توجه به اینکه  اخیرا گزارشات متعددی از افزایش عوارض مصرف مکمل های ورزشی ، مواد نیروزا و دوپینگ بر سلامت جوانان و ورزشکاران رسیده است این دانشگاه در جهت  آگاه سازی و اطلاع رسانی در این خصوص اقدام می نماید.

وی گفت به تازگی کنفرانس علمی در خصوص آخرین برنامه ها در مورد افزایش عوارض مصرف مکمل های ورزشی، مواد نیروزا و دوپینگ برگزار گردیده است که در آن بر نقش رسانه ها در ورود به این مقوله تاکید شده است.

دکتر بیگلری در ادامه گفت افزایش آگاهی افراد جامعه به ویژه دانشجویان ودانش آموزان  بسیار حایز اهمیت است  در سالهای اخیرافزایش موارد ناباروری و عقیم شدن به دنبال مصرف هورمونها و عوارض روحی روانی  ، پرخاشگری و رفتارهای نا بهنجار  تا افزایش عوارض جسمی مثل سرطان کبد ، افزایش فشار خون ، سکته های قلبی و مغزی افزایش پیدا کرده است وبهترین کار در این زمینه افزایش آگاهی مردم  است.

وی در خصوص راه حل این معضل گفت یک روی سکه برای مقابله با این مسئله تقویت اهرم های قانونی و نظارت است و روی دیگر افزایش آگاهی جامعه  علی الخصوص از طریق خانواده ها  است که ممکن است آگاهی کامل در این زمینه نداشته یا بدآگاهی داشته باشند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه با اشاره به اینکه معمولا بیش از 95 درصد مردم نیازی به استفاده از  مکمل ها ندارند گفت گروه محدود و معدودی  نیازمند استفاده از این مکملها باشند که بایستی حتما با تجویز پزشک، مشاور تغذیه و داروسازان صورت گیرد.

دکتر بیگلری خاطر نشان کرد با توجه به پایین آمدن سن استفاده از مصرف مواد نیروزا  در بین جوانان و نوجوانان عوارض ناشی از مصرف مواد نیرو زا رو به افزایش است چراکه  استفاده از این داروها می تواند باعث اختلالات روحی و رفتارهای ناهنجار و پرخاشگری شود. 

وی در خاتمه گفت نقش اداره آموزش و پرورش در تقویت مهارتهای اجتماعی و کسب مهارت جرات ورزی در دانش آموزان و افزایش سواد سلامت این گروه مهم و در معرض خطر حائز اهمیت ویژه ای است .


۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۳:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید