اخبار

اگر فردی مبتلا به دیابت شد حتماً آن را جدی بگیرد

اگر فردی مبتلا به دیابت شد حتماً آن را جدی بگیرد

 

     دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی با موضوع دیابت گفت بیماری دیابت یا مرض قند زمانی است که یا انسولین در بدن به طور کافی وجود ندارد یا نسبت به آن مقاومت وجود دارد و قند در خون باقی می ماند و داخل سلول نمی شود.

وی گفت  دیابت به چهار حالت به وجود می‌آید. نوع یک در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد اما نوع دوم که مهمترین نوع دیابت است معمولا بعد از ۳۰ سالگی به علت سبک زندگی غلط و استرس زیاد، تغذیه نامناسب ، بزرگسالان را درگیر می‌کند.

نوع سوم دیابت بارداری است که در برخی بانوان در زمان بارداری رخ میدهد که ممکن است پس از اتمام دوره بارداری هم ادامه پیدا کند .

نوع چهارم دیابت ناشی ازاختلال عملکرد سیستم ایمنی است که در اثر بروز برخی دلایل مانند ابتلا به سویه اومیکرون کرونا مشاهده شده است.

دکتر حسین بیگلری افزود راه تشخیص دیابت انجام آزمایش قند خون ناشتا است اما علایمی مانند پرنوشی ، تکرر ادرار و احساس خستگی مزمن و عدم بهبود زخم ها می تواند از علائم احتمالی دیابت باشد.

 دکتر بیگلری در ادامه گفت میزان قند خون طبیعی در یک فرد سالم زیر ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است و در کسانی که دیابت گرفته‌اند مساوی یا بالاتر از  126 است. بین 100 تا 126 را افراد در معرض خطر گویند که گروه بسیار مهمی هستند تا در آینده به این بیماری مبتلا نشوند. رژیم غذایی مناسب ، ورزش و کنترل وزن در کنترل و پیشگیری از بیماری دیابت بسیار موثر است .

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه افزود موضوع اصلی عدم کنترل دیابت و ایجاد عوارض دیررس ناشی از عدم کنترل بیماری است . اگر دیابت کنترل نشود فرد دچار عوارض چشمی ( رتینوپاتی)، عوارض کلیوی ،عصبی و عروقی می شود که می تواند بیماری قلبی و سکته ها ی مغزی را به دنبال داشته باشد.

 دکتر بیگلری در ادامه گفت در سالهای اخیر سبک زندگی کم تحرک و پر استرس در تمام دنیا و از جمله کشور ما افزایش یافته است حتی کودکان و نوجوانان به علت مصرف فست فودها، نوشابه، عدم تحرک و استفاده طولانی از فضای مجازی در معرض خطر ابتلا به بیماری دیابت هستند.

 نکته مهم در بیماری دیابت ، میزان قند خون سه ماهه (هموگلوبین A1C ) است که بایستی حتما توسط پزشک یا مشاور تغذیه درخواست شود.

 دکتر حسین بیگلری در خصوص باورهای اشتباه در خصوص کنترل دیابت گفت استفاده از آب قند و نوشابه و مصرف آنها در هنگام ضعف و بیحالی باور اشتباهی است همچنین استعمال از مواد مخدر و تریاک در کنترل قند خون باور بسیار اشتباهی است که نه تنها بیماری را کنترل نمی‌کند بلکه فقط علائم آن را می پوشاند و مانع از پیشرفت آسیب های بیماری نمی شود.

سومین باور اشتباه استفاده بی رویه از دگزامتازون و کورتونها در درمان برخی از بیماریها است که باعث  افزایش خطر ابتلا به دیابت می شوند.

عواملی مثل چاقی ، کم تحرکی ، تغذیه ناسالم و استرس از عوامل ابتلا به بیماری دیابت می باشد.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه اما اگر کسی مبتلا به دیابت شد بنا به صلاحدید پزشک بایستی یا دارو و یا انسولین مصرف کند تا عوارض بعدی برای فرد نداشته باشد اما در برخی از سالن های ورزشی و بدنسازی اشتباهاً از هورمون انسولین برای بدنسازی و عضله سازی استفاده می‌شود که باز هم اقدام بسیار اشتباهی است و باعث کمبود انسولین برای بیماران نیازمند می شود.

دکتر حسین بیگلری افزود دیابت یکی از بیماری‌های اصلی تهدید کننده سلامت جامعه است که نیازمند به اطلاعات و آگاهی بخشی مستمر به آحاد جامعه دارد .عوارض شدید ناشی از عدم کنترل یدابت زیاد است یکی از عوارض مهم آن سکته‌های قلبی و مغزی است.

 بنابراین آگاهی بخشی جامعه و اطلاع رسانی مستمر را افزایش دهیم. سبک زندگی سالم، خود مراقبتی، کنترل استرس و خواب مناسب در کنترل دیابت اثربخش است.

وی درخاتمه گفت:در سالهای اخیر متاسفانه شاهد روند رو به افزایش یماری دیابت وبروز  عوارض دیر رس ناشی از عدم  کنترل مناسب قند خون در سایه سنگین بیماری کرونا بوده ایم . اگر فردی مبتلا به دیابت شد حتماً آن را جدی بگیرد، میزان قند خون را مرتبا کنترل کند و با پزشک مشورت کند تا دچار عوارض دیررس ناشی از دیابت نشود.

 


۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید