اخبار

هدف ازهفته سلامت این است که مسئولین ذیربط ، مردم و سایر سازمان ها و ارگان ها نقش و مشارکت فعال تری در عرصه سلامت داشته باشند

هدف ازهفته سلامت این است که مسئولین ذیربط ، مردم و سایر سازمان ها و ارگان ها نقش و مشارکت فعال تری در عرصه سلامت داشته باشند

 

    دکترحسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده تلویزیونی خانه مهربانی در خصوص هفته سلامت گفت: هفته سلامت تلنگری است به همه ما که در میان مشکلات متفرقه روزمره از سلامت خود ، خانواده ، اطرافیان و جامعه غافل نشویم. در کشور ما هر ساله یک هفته را به عنوان هفته سلامت در نظر می‌گیرند تا به نقش مشارکت مردم ، مسئولین و سازمان های مردم نهاد در تأمین سلامت مردم توجه بیشتری شود.

ایشان افزود در حال حاضر خوشبختانه موارد ابتلا به کرونا کمتر شده است، اما آسیب های ناشی از بیماری کرونا چه از لحاظ روحی - روانی و چه از نظر افرادی که دچار عوارضی مانند درد مفاصل، مشکلات گوارشی، اختلال حافظه ، بی خوابی و ... شده‌اند رقم قابل توجهی است.

دکتر بیگلری افزود امسال هفدهم تا بیست و سوم اردیبهشت ماه به عنوان هفته سلامت در نظر گرفته شده است و هدف این است که مسئولین ذیربط ، مردم و سایر سازمان ها و ارگان ها نقش و مشارکت فعال تری در عرصه سلامت داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد رسانه ها وبه خصوص رسانه ملی که منبع صحیح اطلاع رسانی به جامعه است، همچنین آموزش و پرورش و سازمان جهاد کشاورزی نقش مهمی در تامین سلامت مردم دارند و هفته سلامت فرصت مناسبی جهت افزایش تعاملات وهمکاریهای بین بخشی و سلامت محور است.  

در سایه بحران کرونا در طول دو سال و نیم گذشته کم تحرکی جامعه تبدیل به معضل شده است وقتی جامعه کم تحرک می شود بروز برخی از بیماری‌های ناشی از افزایش وزن و کم تحرکی افزایش پیدا می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهیم کبد چرب ، دیابت کم شود و فشار خون بالا و سرطان ها کنترل شود باید به تحرک بدنی و ورزش متناسب با توان جسمی هر فرد انجام شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه با اشاره به اینکه بی تحرکی، افزایش وزن و استعمال دخانیات از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت به خصوص ابتلا به سرطان ها و کبد چرب هستند گفت متاسفانه این روزها موارد ابتلا به آنها رو به افزایش است.

دکتر بیگلری گفت یکی از مشکلات شایع در سالمندان کم آبی بدن است، بنابراین باید اطرافیان و فرزندان نوشیدن آب و اهمیت آن برای سالمندان را یادآوری کنند.

وی افزود میزان مصرف قند، شکر، نوشابه و فست فودها باید کاهش پیدا کند. نمک وشکر دو سم سفید مهلک برای بدن هستند ،مصرف بی رویه آنها علاوه بر کبد چرب خطر بروز دیابت ، فشار خون بالا و سرطان را افزایش می دهد.

ایشان تاکید کرد نقش والدین وبه ویژه  مادر در تغذیه و تامین سلامت اعضای خانواده بسیار حائز اهمیت است.

دکتر بیگلری گفت معمولا وقتی که استرس داریم اسید معده بیشتر ترشح می شود و گرسنگی بیشتر حس می شود بهترین راه این است که ابتدا با مشاوره و سپس تحرک بدنی وضعیت استرس کنترل شود چرا که استرس  پایه تمام بیماری ها در زندگی امروز است و کسالت فکری و افسردگی و وسواس همگی می‌توانند بر وضعیت سلامت افراد تاثیر منفی بگذارند.ایشان برای برای آزمایش ها و چکاپ دوره ای بازه زمانی بین ۶ ماه تا یکسال را پیشنهاد نمود و گفت برای کودکان نیز علاوه بر انجام واکسیناسیون ها ، در برنامه های جدید وزارت بهداشت آزمایشات خون که توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود قرار گرفته است ، که علاوه بر دقت در انجام واکسیناسیون ، مراکز بهداشتی- درمانی کنترل های لازم را انجام می‌دهند و با صلاحدید پزشک، در صورت نیاز واقعی و ضروری آزمایش ها انجام می‌شود. یکی از وظایف نظام سلامت این است که از بار اضافی مالی بر دوش خانواده ها تا حد ممکن کم شود.

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید