اخبار

گوشت را حتماً از کشتارگاه های مورد تایید دامپزشکی یا قصابی های مورد تایید مراکز بهداشتی و ممهور به مهر دامپزشکی تهیه کنید

گوشت را حتماً از کشتارگاه های مورد تایید دامپزشکی یا قصابی های مورد تایید مراکز بهداشتی و ممهور به مهر دامپزشکی تهیه کنید

 

    دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت این بیماری ابتدا در شبه جزیره کریمه در شوروی سابق دیده شده و سپس در کشور کنگو در آفریقا مشاهده شده است به همین دلیل نام این بیماری تب کریمه کنگو نهاده شده است .

 دکتربیگلری گفت ویروس عامل ایجاد کننده این بیماری در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی در حین تماس با دام آلوده یا لاشه دام و یا له کردن کنه هیالوما بر روی دام به انسان منتقل می شود. وی افزود راههای اصلی انتقال بیماری تب کریمه کنگو ( CCHF) به جز گزش کنه شبیه بیماری تب مالت است گوشتی که مصرف می کنیم باید تازه باشد و حتما مرحله پیش سرد را طی کرده باشد.

 رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی در خصوص راههای تشخیص این بیماری نیزگفت در ابتدا تشخیص بیماری دشوار است اما چون این بیماری در فصل تابستان شایع است و علائمی مانند سردرد، کوفتگی بدن و درد عضلانی علایم شبیه آنفلوانزا در فصل گرما غیرمعمول است و به دنبال تماس غیر بهداشتی با دام می تواند علایم هشدار دهنده این بیماری باشد.

دکتر حسین بیگلری گفت دادن شرح حال و شغل بیمار به پزشک خیلی در تشخیص بیماری اهمیت دارد و پزشک نیز در ابتدا برای بیمار دستور آزمایش خون می دهد که برای تشخیص بیماری بسیار مهم است.

تاکید می شود که گوشت حتماً از کشتارگاه های مورد تایید دامپزشکی یا قصابی های مورد تایید مراکز بهداشتی و ممهور به مهر دامپزشکی تهیه شود و باید حداقل ۲۴ ساعت در مرحله پیشسرد یخچال قرار گیردچون تمام ویروس ها و باکتری ها در طی مرحله گلیکولیزاز بین می رود.

بایستی از تماس با دام یا لا شه دام یا ذبح و خرید و فروش گوشت در اماکن غیر مجاز پیشگیری شود.

 وی خاطرنشان کرد بیماری تب کریمه کنگو حدود 23 سال است که وارد کشور شده و مردم آگاهی زیادی در خصوص این بیماری ندارند و یک بیماری نوپدید تلقی می شود.

 خونریزی دهنده کریمه کنگو قابلیت ایجاد هم گیری در افرادی که با فرد در تماس بوده باشند را دارد همچنین در مرحله خونریزی احتمال انتقال انسان به انسان  بیشتر وجود دارد.

 رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی راههای اصلی  انتقال بیماری مصرف گوشت بین جاده‌ای، مصرف گوشتی که خوب پخته نشده و مرحله پیش سرد را طی نکرده دانست.

دکتر بیگلری گفت تاکید می‌شود گوشت از مراکز غیرمجاز و یا بین جاده‌ای تهیه نشود توصیه ما بر مصرف گوشت  با طی مرحله پیش سرد است گوشت یا فرآورده های دامی در حین تهیه و مرحله پوست کندن خطر انتقال بیماری وجود دارد چون مهمترین بیماری هایی که از حیوان به انسان منتقل می شود تب مالت و  تب کریمه کنگو است حین هرگونه ارتباط با دام حتماً از دستکش، گان، ماسک ، چکمه و عینک  استفاده شود.

 دکتر بیگلری گفت عوارض بیماری تب کریمه کنگو از این نظر دارای اهمیت است که متاسفانه قابلیت مرگ و میر دارد.

 بیماری این قابلیت را دارد که اگر در اثر بی مبالاتی و بی احتیاطی بیمار به دلیل کاهش پلاکت های خون در مرحله خونریزی به پزشک مراجعه کند شروع درمان دیر می شود و متاسفانه احتمال فوت وجود دارد در این موارد بعد از مرگ فرد احتمال انتقال بیماری از طریق خون آلوده به کادر درمان و پرستار نیز وجود دارد .

وی افزود خوشبختانه با تلاش های زیادی که اداره کل دامپزشکی و  معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در این خصوص انجام داده است این بیماری شیوع زیادی در استان ندارد.

 چند کشور از جمله ترکیه و بلغارستان به روی تهیه واکسن بیماری تب کریمه کنگو کار می کنند اما فعلاً واکسنی در این خصوص جهت انسان هنوز تولید نشده است و همچنان اصل بر پیشگیری و افزایش آگاهی بخشی عمومی است.

 دکتر بیگلری خاطر نشان کرد اگر فرد مبتلا به موقع به مراکز درمانی مراجعه کند و قبل از مرحله خونریزی توسط پزشک و با استفاده از دارو، درمان آغاز شود قابلیت درمان را دارد. مرگ و میر زمانی است که فرد دیرهنگام به مراکز درمانی مراجعه کند دوره درمان این بیماری حدود ۱۰ روز است.

 ایشان افزود مهم است به دانش آموزان و نوجوانان آموزش داده شود که از له کردن کنه بر روی بدن دام اکیداً خودداری کنند.

  وی در خاتمه گفت تب کریمه کنگو می تواند در فصل گرما علائمی شبیه کرونا و آنفولانزا داشته باشد مهم است بدانیم که به دنبال تماس غیر بهداشتی با دام فرد دچار علائم شده است و لازم است آگاهی مردم در این خصوص تقویت شود بنابراین راههای پیشگیری از بیماری را تاکید می کنیم.

 

 


۲۲ خرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۳۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید