اخبار

سل در صورت تشخیص به موقع قابل درمان مناسب است

سل در صورت تشخیص به موقع قابل درمان مناسب است

 

   دکتر حسین بیگلری رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی راه تندرستی با موضوع گرامیداشت روز ملی سل گفت به پاس خدمات پزشک و دانشمند بزرک ایرانی حکیم محمد زکریای رازی انتخاب شده است روزی به نام مبارزه با روز ملی بیماری سل در تقویم سلامت کشور نامگذاری شده است .

روز جهانی سل برای مشارکت همه جامعه و ایجاد حساسیت نسبت به این بیماری جهت مردم و کادر بهداشت و درمان است .

 یکی از قدیمی ترین ، کشنده ترین و پرانگ ترین بیماری های تاریخ بشریت سل است و معمولا به سراغ افرادی که که سیستم ایمنی بدنی ضعیف تری دارند یا دچار بیماریهای مزمن یا سوء تغذیه هستند می رود.

 دکتر بیگلری گفت برنامه اطلاع رسانی در این زمینه بسیار حایز اهمیت است و طی 20 سال اخیر تلاشهای مهمی در راستای کاهش موارد بروز بیماری سل صورت گرفته است.

 وی گفت عامل بیماری سل باکتری است و معمولا 80 درصد به سمت ریه ها می رود و 20 درصد هم ممکن است سایر قسمتهای بدن را در گیر کند. (سل خارج ریوی )

وی افزود وقتیکه فردی به سل مبتلا می شود مشخصه اصلی آن سرفه 2 تا 3 هفته است و اگر فرد علایم دیگری مثل تب و لرز ،  تعریق شبانه و بی اشتهایی داشته باشد باید به سل مشکوک شد .

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه گفت در افرادیکه زیر یک سقف در دراز مدت زندگی می کنند و تهویه مناسبی ندارند احتمال قابلیت انتقال بیماری بالاست چون این بیماری از طریق قطرات ریز تنفسی منتقل می شود.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت وامنیت غذایی دانشگاه افزود عدم ترس از انگ بیماری سل ، به منظور تشخیص زود رس بیماری یکی از بزرگترین راههای مبازره با این بیماری است و بالای 90 درصد مبتلایان معالجه و درمان می شوند. سل معمولا در کشورهای فقیر نشین شیوع بیشتری دارد و در ایران هم استانهایی شرقی که با پاکستان و افغانستان مرز مشترک دارندموارد بیشتری از این بیماری وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد کلیه خدمات بهداشتی و درمانی در مورد بیماری سل در کشور رایگان است و  داروهای موثر وخوبی در دسترس بیمار مبتلا می باشد که بایستی تحت نظارت مستمر پزشک و کارشناسان  بهداشتی مصرف شود. ( طرح  Dots )

دکتر بیگلری افزود آمار به ما می گوید بیماری سل همچنان یک عامل تهدید کننده سلامت است و در جهان 7 میلیاردی حدود ده میلیون نفر به خصوص در چند کشور چین ، هند ، اندونزی ، پاکستان و افغانستان مبتلا به این بیماری هستند.

دکتر بیگلری افزود در آزمایشگاههای دانشگاههای علوم پزشکی کشور آزمایش سل رایگان انجام می شود.

وی با بیان اینکه بیماری سل ارثی نیست اما مسری است گفت سل می تواند در افرادیکه زیر یک سقف زندگی می کنند منتقل می شود به خصوص در کسانیکه سیستم ایمنی ضعیف تری دارند مانند کودکان وسالمندان وبیماران همزمان مبتلا به ایدز

بیماری سل به هر عضوی از بدن ممکن است حمله کند که مهمترین آن ریه است. بعد از تشخیص به موقع سل درمان دارویی توسط پزشک در مدت 6 ماه شروع می شود و تحت نظر مستمر کارشناسان بهداشتی انجام می شود.

وی تاکید کرد در دانشگاههای علوم پزشکی  راهکار نظارت دقیق و مستقیم بر درمان سل انجام می شود و دارو به صورت روزانه و رایگان جهت استفاده در اختیار بیمار قرار می گیرد که معمولا تا 90 درصد احتمال درمان وجود دارد.

وی تاکید کرد موضوع  به مقاومت آنتی بیوتیکها یک خطر مهم دربیماری سل است. که هشدار سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت کشور را در این خصوص به دنبال داشته است.

روی در خاتمه گفت آموزش و اطلاع رسانی برای ارتقا سطح آگاهی مردم بسیار حایز اهمیت است.

آنچه مهم است سل را جدی بگیریم اما انگ فرهنگی بیماری سل نیاید وجود داشته باشد. سل در صورت تشخیص به موقع قابل درمان مناسب است.

 


۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۳:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید