اخبار

سبک زندگی عامل تعیین کننده ای در سلامت است

سبک زندگی عامل تعیین کننده ای در سلامت است

 

  دکتر حسین بیگلری رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در برنامه رنده رادیویی کشوری شما بپرسید به میزبانی استان کرمانشاه گفت براساس آخرین بررسی های سازمان بهداشت جهانی و وزارت کشور بیماریهای غیر واگیر یکی از مشکلات و دغدغه های سلامت در مسیر آینده کشور است و اولویتهای آن شامل سرطانها ، دیابت ، فشاخون بالا و بیماریهای مزمن تنفسی مثل برنشیت مزمن و آسم می باشد که بار سنگینی بر دوش اقتصاد و سلامت جامعه می گذارد.

وی افزود در برنامه کاری دانشگاههای علوم پزشکی کشور توجه به تقویت همکاریهای بین بخشی برای آگاهی سازی جامعه در نظر گرفته شده است  که با همکاری سازمانهای مرتبط سازوکارهایی جهت افزایش آگاهی عمومی مردم در زمینه سلامت صورت می گیرد تا بتوانیم بار ناشی از بیماری را کاهش دهیم .

خیلی از عوامل مانند کم تحرکی ، چاقی ، تغذیه نامناسب ، استرس ، خواب ناکافی ، مصرف دخانیات حتی شغل به سبک زندگی انسان مرتبط است و بی توجهی به آن پیامدهای جدی وخطرناکی برای سلامت در پی دارد.

 رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت سبک زندگی عامل تعیین کننده ای در سلامت است.

وی افزود حالات فیزیولوژیک در بدن مثلا بارداری تشدید کننده یکسری از مشکلات خواهد بود  ایشان در ادامه  گفت دیابت بارداری قابل درمان است اما دربرخی از موارد مخصوصا اگر فرد زمینه ارثی نیز داشته باشد تا 50 درصد بعد از پایان بارداری ممکن است فرد مبتلا به دیابت شود.

اگر بنا به تشخیص پزشک معالج فرد مبتلا به فشار خون بالا شناسایی شد هم باید کنترل وزن ، تغذیه مناسب و تحرک بدنی را مد نظر قرار دهد ، اما اگر کسی نیازمند مصرف  داروهای فشار خون است باید طبق دستور پزشک و به طور منظم دارو را مصرف کند.

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت سرطانها می تواند منشا ارثی یا ژنتیکی داشته باشد همچنین آلاینده های سموم شیمیایی  نیز در ابتلا به سرطان موثر است. در کنار تغذیه غیر سالم ، استرس و تحرک ناکافی اثر گذار است .

افرادیکه تکرر ادرار دارند مخصوصا اگر با پرنوشی همراه باشد ممکن است علائمی از ابتلا به دیابت ،عفونت کلیه یا عفونت ادراری باشد و در آقایان پروستات هم باید بررسی شود همچنین احتمال  فشار خون بالا ارزیابی گردد.

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت در فهرست برنامه های مورد توجه وزارت بهداشت اقدامات آسیب رسان به سلامت بررسی می شود و از تبلیغات آنها  جلوگیری می شود.

دکتر بیگلری گفت  متاسفانه رویکرد استفاده از مصرف فست فود، نوشابه و پیتزا خصوصا برای کودکان و دانش آموزان ریسک  ابتلا به دیابت و چاقی شکمی را بالا می برد.

 پیشگیری  از سرطانها مهمترین اولویتها  است ، استعمال دخانیات احتمال ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد مصرف خود سرانه  مکملهای غیرمجاز  و داروهای  نیروزای ورزشی در احتمال ابتلا به سرطان موثر است.

نیمی از سرطانها قابل پیشگیری  هستند به شرط آنکه اولا ارزیابی ها و غربالگری مربوط به سن را انجام دهیم و سبک زندگی سالم را از کودکی و نوجوانی ترویج کنیم .

عرق کردن کف دست علاوه بر مسایل ژنتیکی ،ارث واسترس  می تواند علایم بیماریهایی مانند کم خونی و مشکلات تیرویید باشد که نیاز به ارزیابی آزمایشی و معاینه پزشک ضروری می باشد.

ظروف یکبار مصرف غیر قابل تجزیه  برای موارد اضطراری و مسافرتی است  و برای زندگی روزمره و مستمر توصیه نمی شود چرا که استفاده زیاد از آن خطرناک است .

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت اطلاع رسانی به افزایش دانش سلامت، فرهنگ سازی و نگرش کافی  وسیع تر همچنین سبک زندگی سالم کمک می کند.

تحرک ، تغذیه سالم ، کنترل استرس و عدم استعمال دخانیات خطر بروز سرطانها و بروز سکته های قلبی – عروقی را کاهش می دهد.

خیلی از مسایل در زندگی روزمره مانند استفاده از کورتونها و آنتی بیوتیکها آسیب رسان به سلامت است .

وی افزود گروهی از جوانان و نوجوانان از مکملها و داروهای نیروزا استفاده می کنند که خانواده ، معلمان و مربیان ورزشی نقش مهمی در اطلاع رسانی در زمینه ورزش سلامت محور را دارند.

در کشور ما در حال حاضر چهار بیماری سرطانها، فشار خون بالا ، دیابت و بیماریهای مزمن تنفسی در اولویت اصلی قرار دارند.

رییس کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه گفت تبلیغات داروهای صد در صد گیاهی در کاهش وزن مخرب است.

وی در خاتمه گفت آنچه حایز اهمیت است اینکه چگونه به سالمندی سالم برسیم .


۴ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید