اخبار

چهارشنبه سوری جشن شادمانی ایرانیان برای آغازدوباره نه پایان شادی ها

چهارشنبه سوری جشن شادمانی ایرانیان برای آغازدوباره نه پایان شادی ها

دکتر حسین بیگلری رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در چهارشنبه‌سوری قرار است با یک شادی و نشاط سال، را به اتمام برسانیم و به پیشواز سال جدید برویم نه اینکه با مواد منفجره و ایجاد آسیب‌های شدید روحی، روانی، جسمی به سمت حوادث جدی بر سلامت افراد برویم.

چهارشنبه‌ سوری یک رسم باستانی از پیشینیان با باور گرامیداشت سه‌شنبه شب آخر سال با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن به منظور دور شدن زردی‌ها از بدن و با سرخی شادابی به سمت سال نو رفتن، است.

وی ادامه داد: متأسفانه این آیین کهن و سنت باستانی، طی سال‌های اخیر با تغییر رویه فرهنگی و اجتماعی به سمت استفاده از مواد خطرناک محترقه و استفاده از ترقه‌های مختلف اشتعال‌زا رفته است. این آیین و سنت باستانی انحراف پیدا کرده ، در حال نابودی است وبرخی از جوانان و نوجوانان از روی هیجان یا عدم آگاهی کافی با سوق به این سمت سبب آسیب‌رساندن به خود می‌شوند که اگر خانواده‌ها مداخله نکنند و مردم احسال مسؤولیت اجتماعی نداشته باشند تبعات اجتماعی و عوارضی برای سلامتی از قطع عضو تا مرگ و میر را در بر خواهد داشت.
وی تصریح کرد: در چهارشنبه‌سوری قرار است با یک شادی و نشاط سال، را به اتمام برسانیم و به پیشواز سال جدید برویم نه اینکه با مواد منفجره و ایجاد آسیب‌های شدید روحی، روانی، جسمی به سمت حوادث جدی بر سلامت افراد برویم.
دکتر بیگلری یادآور شد: الان دیگر در چهارشنبه‌سوری، نشاط و شادی نیست تبدیل به روز استرس شده؛ خانواده‌ها، سالمندان، کودکان، زنان‌باردار همه با استرس بیرون می‌آیند و سعی می‌کنند از بعدازظهر روز سه‌شنبه دیگر از منزل بیرون نیایند.
ایشان همچنین گفتن: آمارهای جمع‌آوری شده آسیب‌ها و مصدومیت‌های جدی از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی در این روز طی سالیان گذشته مرتبا در حال افزایش است؛ لذا با نگاه به آمارهای تکان‌دهنده اهمیت مداخله خانواده و پیشکسوتان از اهمیت بیشتری برخوردار است. باید این آگاهی را به فرزندان خود بدهند که در صورت استفاده از مواد محترقه با مصدومیت و آسیب‌های جدی روبه‌رو خواهند شد.

۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ۱۱:۵۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید