اخبار

به دنبال شیوع بیش از پیش کرونا در کرمانشاه؛ رفتارهای پرخطر تبیین شد / پیشگیری بهتر از درمان است

به دنبال شیوع بیش از پیش کرونا در کرمانشاه؛ رفتارهای پرخطر تبیین شد / پیشگیری بهتر از درمان است
 

 

 

مرصاد نیوز: با وجود شیوع روز افزون شمار مبتلایان و فوتی های کرونایی شاهد بروز رفتارهای پرخطر از سوی عده ای از مردم هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد، همچنان شاهد رکورد زنی شمار مبتلایان به کرونا در کرمانشاه هستیم به گونه ای که هر روز نسبت به روز قبل رکورد جدیدی ثبت می شود با این حال عده ای از مردم بی اهمیت به هشدارهای کادر بهداشت و درمان عمل می کنند.

بروز رفتارهای پرخطر و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی نظیر عدم استفاده از ماسک، حضور در تجمعات و دورهمی ها، شرکت در باشگاه های بدنسازی، حضور در مراسم جشن و عزا تنها بخشی از رفتارهای پرخطر هستند که به شدت سبب تشدید چرخه انتقال ویروس کرونا می شود.

تا زمانی که مردم خود را مقید به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی نکنند و مسئولان امر تدبیری جدی نیندیشند همچنان شیوع کرونا ادامه دارد و باید منتظر موج های ششم و هفتم باشیم.

گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال در حال آلوده شدن به ویروس کرونا هستند

دکترحسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: کودکان و نوجوانانی که در مراکز تجمعی بدون ماسک حضور می یابند، می توانند عامل قوی انتقال بیماری برای اعضای خانواده و فامیل باشند ضمن اینکه خودشان هم در معرض جدی خطر بیماری هستند.

 رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: اکنون شاهد هستیم گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال در حال آلوده شدن به ویروس کرونا هستند پس یکی از عواملی که برای موج دلتای کرونا حائز اهمیت است ضرورت توجه حداکثری والدین برای گوشزد کردن رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک توسط کودکان و نوجوانان است.

دکتربیگلری خاطرنشان کرد: همچنین کودکان و نوجوانان باید از رفتارهای به دور از مبالات در مکان های عمومی، مهمانی ها و تجمعات خودداری کرده و به آنها شیوه های حفاظت از خود آموخته شود.

وی عنوان کرد: توجه هرچه بیشتر به نحوه استفاده صحیح از وسایل حمل و نقل عمومی نیز ضروری است زیرا بسیاری از مردم به دلیل مشکلات اقتصادی از اتوبوس استفاده می کنند درحالی که باید سرویس اتوبوسرانی مناسب تری در دسترس داشته باشیم زیرا با توجه به تجمع افراد در داخل اتوبوس و تاکسی ها با لحاظ گرما و سایر مشکلاتی که می تواند بر روی سلامت افراد تاثیرگذار باشد این مساله حائز اهمیت ویژه ای است.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان ها، ساز و کاری در زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی کشور از جمله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که شامل نخبگان و خبرگان غیردولتی نظیر نمایندگان اصناف هنرمندان، بازنشستگان،  ورزشکاران و معلمان هستند و نکات مهمی را به ما انتقال می دهند و از جمله نکاتی که منتقل کرده اند این است قطع مکرر آب و برق بوده که به طور غیر مستقیم اما قابل توجه بر روی شیوع کرونا تاثیرگذار بوده پس باید تدبیری مناسب اندیشیده شود زیرا این موضوع در ساعات گرم روز که در داخل منزل وسائل سرمایشی وجود ندارند باعث می شود افراد بیرون از منزل و در دورهمی با سایر همسایه ها بنشینند‌.

دکتربیگلری تصریح کرد: همین اعضا خانه مشارکت مردم در سلامت یک مطالبه مردمی دیگری را مبنی بر درخواست تسریع در انجام واکسیناسیون کرونا توسط وزارت بهداشت را یاد آوری می کنند.

وی افزود: اصلاح برخی باورهای غلط  درباره واکسن نزدن و شایعات عوارض جدی آن در فضای مجازی سبب می شود عده ای از تزریق واکسن چشم پوشی کنند و خود را در معرض خطر بزرگی قرار دهند که البته در سطح کشوری هم مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتربیگلری تصریح کرد: رسانه نقش مهمی در اطلاع رسانی مستمر، شفاف و صحیح دارد تا مردم به انجام واکسیناسیون منظم ترغیب شوند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که به درمانگاه ها، مطب های پزشکی یا مراکز پاراکلینیک مراجعه می کنند گاها در صفهای شلوغ قرار می گیرند که این هم موضوعی قابل تامل است زیرا افراد بیمار و غیر بیمار در مکانی که در گرما غالبا تهویه مناسب نداشته، کنار هم قرار می گیرند همچنین افراد بیمار به دلیل نداشتن همراه مجبور هستند در داروخانه ها به دنبال دارو بگردند، در سطح شهر تردد کنند و البته برخی هم به دلیل مشکلات اقتصادی مجبور هستند بر سر مشاغل آزاد خود حاضر شوند که باید مراقبت بیشتری شود، افراد احساس مسئولیت فرهنگی و اجتماعی قوی تری داشته باشند که جان دیگران را به خطر نیندازند.

دکتربیگلری عنوان کرد: گاهی حتی دیده می شود افرادی با علائم قوی کرونا باز هم در سطح شهر تردد می کنند که می تواند عامل مهم انتقال بیماری در سطح شهر باشند.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم باید پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند، گفت: باتوجه به قرارگیری در روزهای پایانی تابستان عده ای ممکن است خسته شده باشند و بخواهند به سفر بروند اما اکنون وقت مسافرت نیست بلکه باید این موضوع را تا زمانی که کشور و استان به وضعیت ثبات بهتری برسد به تعویق انداخت زیرا اکنون شمار افراد بستری رو به افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: راهکار کنترل بیماری کرونا بستری شدن در  بیمارستانها نیست بلکه در وهله نخست باید با سه برنامه ارائه آموزش های‌ مستمر، ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی سعی کنیم از حضور در تجمعات شلوغ و بدون تهویه مناسب بپرهیزیم.

وی با بیان اینکه همچنین با انجام واکسیناسیون افراد کمتری به بیماری مبتلا می شوند، گفت: اگر افرادی به بیماری مبتلا شدند و علائم حادی نداشتند تا زمان بهبودی از منزل خارج نشوند و زنجیره انتقال خانوادگی را قطع کنند و در صورت ابتلا به بیماری و داشتن علائم جدی به پزشک مراجعه کنند تا با درمان‌های سریع در کنار مراقبت‌ها کارشان به بیمارستانها کشیده نشود و بار بستری شدگان افزایش نیابد.

دکتربیگلری با تاکید بر اصل پیشگیری از ابتلا به بیماری، کنترل بیماری و انجام واکسیناسیون افزود: افراد در صورت ابتلا باید احساس مسئولیت اجتماعی داشته و از حضور در اجتماعات، تماس و روبوسی و دست دادن اکیدا خودداری کنند که البته این موضوع کلید کنترل بیماری و جلوگیری از اشباع بیماران در بیمارستانها است.

 

 


۱۳ شهریور ۱۴۰۰ ۰۹:۵۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید